Vitamine B

 foto vitamine b

Alle voedingsstoffen werken in het lichaam samen met andere voedingsstoffen, maar bij de B-vitamines is deze samenwerking extra opvallend. Om deze reden, en omdat de B-vitaminen in verschillende natuurlijke bronnen (groenten en fruit) in combinatie aanwezig zijn, wordt dus gesproken over het B-vitaminen complex. Het is de naam van een groep essentiële voedingsstoffen die bepaalde karakteristieken gemeen hebben.

De verschillende B-vitaminen ondersteunen elkaar in hun functie, onderling zijn deze verbonden. Ze hebben elkaar soms nodig om een goede balans te kunnen vormen in ons lichaam, dit voorkomt bijvoorbeeld een overdosering van 1 afzonderlijke vitamine van het B-complex waardoor een andere B-vitamine minder goed wordt opgenomen.

Bijvoorbeeld B12 is nodig voor de opname van ijzer. B12 en foliumzuur (B11) werken nauw samen. B2 is weer nodig voor de activering van B6 en B3 kan weer in het lichaam aangemaakt worden wanneer er voldoende B6 aanwezig is. In het algemeen zijn de B-vitaminen veel te weinig in onze weinig voedzame en veel te geraffineerde voeding aanwezig.

B-vitaminen hebben invloed op onder andere:

  • Stofwisselingsprocessen
  • Energieproductie
  • Zenuwstelsel
  • Immuunsysteem

Vrouwen die aan de pil zijn hebben extra behoefte aan vitamine B6. Zwangere en zogende vrouwen hebben weer extra B6 en B12 nodig. Als je gebukt gaat onder veel stress doe je ook goed aan een goed vitamine B-complex, B5 is namelijk een antistress vitamine. Mensen met hart en vaatziekten doen ook goed aan een B-complex. B3 is bloeddruk verlagend en bloedsuiker regulerend, het bevorderd ook weer de productie van maagzuur en helpt tegen slapeloosheid en migraine. Zo zie je maar wat een veelzijdige vitamine dit is.