Visolie

omega 3 foto vissen

Studies hebben aangetoond dat een hoge visolieconsumptie(onverzadigde vetzuur) samenhangt met een verkleind risico op hart- en vaatziekten. Omega-3 (onverzadigd vetzuur) zou op verschillende manieren goed zijn voor hart en bloedvaten. Zowel EPA als DHA (onderdeel van Omega-3) zijn belangrijk voor onder andere goede hartfunctie, concentratievermogen, verbeteren van geheugen en het gezond houden van bloedvaten.

De belangrijkste Omega-3 vetzuren zijn EPA, DHA en ALA. Deze hebben een groot aantal positieve effecten op het lichaam.

We treffen Omega-3 vooral aan in vette vis, zoals haring, zalm, makreel, ansjovis en sardines. Deze vissen krijgen Omega-3 binnen via de algen die ze consumeren. Daarnaast kan Omega-3 onder andere gevonden worden in lijnzaadolie, krilolie en walnoten.

Onze voeding laat vaak een tekort aan Omega-3 vetzuren zien. De laatste 20 jaar is in onze voeding veel aandacht besteed aan de Omega-6 vetzuren (plantaardige oliƫn en margarines) terwijl Omega-3 vetzuren belangrijker zijn voor de processen in ons lichaam. Verhoudingsgewijs wordt er onvoldoende Omega-3 vetzuren geconsumeerd ten opzichte van Omega-6 vetzuren waardoor de vetzuur balans wordt verstoord. Daarom is het juist heel fijn om een visolie supplement te slikken en voor de veganisten bijvoorbeeld lijnzaadolie suppletie.

Een tekort aan onverzadigde vetten kan klachten geven zoals:

  • Menstruatieklachten
  • Depressie
  • Angsten
  • Gebrek aan concentratie

Wat heeft Omega-3 nou eigenlijk verder voor functies:

  • Het activeert het afweersysteem
  • Het ondersteund de longfunctie
  • Het houd de gewrichten soepel
  • Het zorgt voor de algehele vitaliteit
  • Het bevordert een goede gemoedsrust
  • Het remt ontstekingen

Zoals je ziet zorgt Omega-3 voor ontzettend veel processen in het lichaam.